Amit a Pszichológiai Tanácsadás és Beavatkozás mesteri képzésről tudni kell

2017.06.11


A Pszichológiai Tanácsadás és Beavatkozás mesteri képzést (Master degree) 2005-ben az Alkalmazott Pszichológia Intézet dolgozta ki és biztosítja, a bolognai típusú háromlépcsős képzés középső elemeként. A négy féléves, romániai Minőségbiztosítási Bizottság által akkreditált képzésre elsősorban a pszichológia és neveléstudományok szakterületen alapképzésben részesült hallgatók jelentkezhetnek. 

 A képzés szakterület szempotjából az iskolapszichológia szakirányt mélyíti el, biztosítva az iskolapszichológia, iskolai- és karriertanácsadás, beavatkozás területén elhelyezkedni kívánó szakemberek továbbképzését, illetve romániai Pszichológusok Társasága által elismert a gyakorló iskolapszichológusi státus megszerzését. A program elsősorban a gyerekek, serdülők, fiatalok kognitív, emocionális és szociális fejlődésének optimizálását célozza, ezáltal megszólítva azokat a szakembereket, akik a gyerek-, iskola- és nevelés pszichológia terén dolgozni elhivatottak.

Ezen cikk célja, hogy a mesterképzésen oktató tanároktól egy rövid ismertetőt, leírást kapjunk arról, hogy miről is szólnak az adott tantárgyak, milyen tapasztalatokra tehetünk szert az adott tantárgy révén, illetve majd a mesterit követően milyen célból, és területen vehetjük hasznát a megtanultaknak.


  • Egészségnevelés az iskolában - Dr. Kálcza Jánosi Kinga adjunktus

Az egészségnevelés az egészségpszichológia egyik alkalmazott területe, tudatosan létrehozott tanulási lehetőségek összessége, melyek segítik az egyént és a közösséget egészségük előmozdításában tudásuk bővítésével, életmódjuk, magatartásuk alakításával. 

 A kurzusokon többnyire az iskolai egészsegnevelésre összpontositunk, hiszen különböző elvi megfontolások teszik az iskolát elsődleges fontosságúvá az egészségnevelési munkában, mint pl. hogy minden korosztály hosszú éveken át látogatja az iskolát. Az órak keretén belül érintjük az egészségnevelés területeit (Fizikai, mentális és érzelmi egészség támogatása; Higiénia és welness; Az egészséges étkezés: táplálkozás, testmozgás és az elhízás; Személyes biztonság támogatása / sérülések és az erőszak megelőzésére; Alkohol, kábítószer és dohány-mentes életmód támogatása; Szexuális egészség), majd megismerkedünk több szinten is (intraperszonális, interperszonális és közösségi szinten) a legfontosabb egészségmagatartás elméletekkel és modellekkel, melyek alkalmazhatóak különböző kulturális és etnikai közegekben is, ha megfelelően figyelembe vevődnek a célpopuláció jellemzői. 

 A kurzusok keretén belül megismerkedünk egy folyamatmodellel, amelyet egy térképként is értelmezhetünk, fő célja, hogy egyféle szerkezetet biztosítson az elméletek és fogalmak szisztematikus alkalmazására, az egészséges magatartás módosító programok tervezésében és felmérésében. A diákok elméleti és gyakorlati tapasztalatot nyerhetnek az egészségtámogató beavatkozások tervének kivitelezése, valamint a beavatkozások kimenetelének felmérése és kiértékelése területén.


  • A kreativitás mérése- Dr. Szabó Kinga adjunktus

A Kreativitás mérése tantárgy keretén belül első sorban pontosítjuk a kreativitást és megkülönböztetjük, más hasonló értelmű fogalmaktól. Ezt követően olyan pszichológiai folyamatok kerülnek tárgyalásra, amelyek valamilyen szinten befolyással lehetnek a kreativitás szintjére. A kreativitás területekre bontása után, olyan eszközöket dolgozunk fel, amelyek objektíven ragadják meg ezt a konstruktumot. 

Átbeszélésre kerülnek a szakirodalomban találhatóak, illetve csoportosan is dolgozunk ki hasonló koncepciójú mérőeszközöket. Ez a rész hozzásegíti a diákot, olyan kompetenciák elsajátításához, amit később felhasználhatnak önállóan, kreativitás mérőeszközök kidolgozásában. 

Ennek a kompetenciának az alkalmazása széleskörű, mivel felhasználhatja, mind az iskolapszichológusi pályán, mind pedig munka és szervezetpszichológia terültén.


  • Alternatív diagnosztikai módszerek- Dr. Batíz Enikő adjunktus

Az Alternatív diagnosztikai módszerek elméleti alapjainak tanulmányozása beketintést nyújt a formatív - klasszikus - diagnosztikai mérés és a nem pszichometrikus merőeszközök kialakulásának előzményeire és körülményeire. A formatív módszerek segítségével megállapítást nyer az, hogy minden személy rendelkezik egy élethosszan tartó tanulási potenciállal és alkalmazkodási készségekkel, amelyeknek fejlesztése kognitív profitot eredményez. 

A gyakorlati tevékenységek eredményeképpen, a tanult eszköztárak alkalmazásával, lehetségessé válik a személyek kognitív működésének feltérképezése, ami a mediált tanulási tapasztalat alkalmazásának következtében segíti a kognitív deficit leküzdését és a személy magasabb kognitív szinten való működését. 

 Nem utolsó sorban az alternatív diagnosztikai szakképzés következtében lehetőség nyílik a komplexebb, átfogó, ökológiai, kontextus-orientált pszichológiai beavatkozások megtervezésére és kivitelezésére, amelyeknek végcélja a kognitív aktiváció, az inkluzív oktatás és az aktívvá módosított környezet.


  • Kognitív Viselkedésmódosítás stratégiák - Dr. Bernáth (Vincze) Anna Emese adjunktus

A racionális emocionális terápia és a kognitív viselkedésterápia az érzelmi zavarok megoldásának kognitív viselkedéses megközelítési módja. A szemináriumok során a hallgatók megismerkednek a RET és KVMT alapelveivel, és az iskoláskorú gyermekek esetén alkalmazott tanácsadás és terápiás folyamat lépéseivel. 

A tantárgy olyan ismeretek és készségeket közvetít, amelyeket a hallgatók beépíthetnek, későbbi tanácsadói és terápiás illetve a stratégiákat iskolai környezetre pedagógiai beavatkozássá is adaptálhatják. A tanult technikák és stratégiák alkalmazási lehetősége gyerekek számára: szorongás, félelem, düh, önértékelés. 

 A félév során a diákok megtanulják felismerni azokat az érzelmi zavarokat, amelyek hátterében irracionális kognitív struktúrák állnak, valamint képesek lesznek a módszerben elsajátított kommunikációs készségek iskolai környezetben való alkalmazására.


  • Genetikai Tanácsadás - Dr. Kiss Szidónia docens

A genetikai tanácsadás az 1970-es évek végéig azt a célt szolgálta, hogy beszélgetés kapcsán segítse a családokat az adott betegség okainak, ismétlődési kockázatának megismerésében, különös tekintettel a megelőzés lehetőségeire. A modern orvostudomány az elmúlt évtizedek tudományos eredményeinek köszönhetően széles körben alkalmazza a genetikai diagnosztika új módszereit. 

 A magzati diagnosztika segítségével (molekuláris vizsgálattal) kimutatható, hogy a szóban forgó utód egészséges lesz-e. A magzat sorsáról való döntési jog a szülőké. A genetikai tanácsadás lelki krízist kiváltó esemény lehet. Ezért fontos, hogy a tanácsot adó személy megértse az aktuálisan közölt információ pszichoszociális vonatkozásait. A pszichológus nagymértékben segítheti a közölt információ megfelelő feldolgozását.


  • Tanulási zavaros gyerekek kognitív fejlesztése - Dr. Orbán Réka adjunktus


Minden alulteljesítő diák jól tanítható. Ezen az előadáson megtanulják a
diákok a különböző tanulási problémákat elkülöníteni egymástól, megismerik ezeknek a tanulóknak az erősségeit és gyengeségeit. A gyakorlatban is megtapasztalhatják a tanulási zavarok diagnosztizálásának folyamatát, a kognitív fejlesztés területeit, eszközeit, módszereit és eljárásait. Elkülönítjük a fejlesztésben résztvevő szakemberek hatásköreit. Végül, de nem utolsó sorban a diákok megtapasztalhatják a képességfejlesztés hatását az iskolai teljesítményre.


  • A tanári hatékonyság fejlesztése - Dr. Bernáth (Vincze) Anna Emese adjunktus

A gyakorlatok során a hallgatók már meglévő pedagógiai tapasztalataira is építve, a tanári pályán előforduló nehéz helyzeteket, konfliktusokat dolgozunk fel szituációs játékok, és kétszemélyes helyzetgyakorlatok segítségével. 

  Az élményszerű feldolgozás során leggyakrabban felmerülő és feldolgozandó témák: a tanár személyiségének és önismeretének szerepe egyes problémahelyzetek megoldásában, a felvett tanári szerepek és a tanár személyiségének hiteles megnyilvánulásai a tanár-diák kapcsolatban a diákok magánéleti és iskolai problémáinak felismerése, azok hatékony kezelése. Segítő-fejlesztő kapcsolat kiépítése a tanulókkal, a segítő beszélgetés alkalmazási lehetősége az iskolában az empátia szerepe a kétszemélyes tanár-diák konfliktus megoldásában a megértő, együttműködő és segítő attitűd jelentősége a szülőkkel való hatékony kommunikációban diákok közti konfliktusok megértése és a konfliktusmegoldás segítése. 

  A félév során a diákok a következő kompetenciaterületeken szereznek jártasságot: a problémás viselkedés hátterében lévő okok felismerésének képessége, az interperszonális történések iránti érzékenység növelése mások meghallgatásának és megértésének képessége empátia, mások igényeinek, szükségleteinek felismerése az önreflexió, általában a reflexivitás gyakorlása hatékony kommunikációs és konfliktusmegoldó készség fejlesztés.


  • Pszichoszomatika - Dr. Kiss Szidónia docens

A pszichoszomatikus szemléletmód a modern medicinára jellemző biológiai irányultság mellett, a betegségek kialakulásának lelki, szociális, kulturális aspektusait is figyelembe veszi. A legtöbb organikus betegség hátterében feloldatlan konfliktusok húzódnak meg, amelyek nem hagyhatók figyelmen kívül, ha a tünetek tompításán túl, az okok megszűntetésével elérhető teljes gyógyulás a cél. 

 A pszichikus történések biológiai hatásának tudományos elemzése a stresszelmélet kidolgozása óta intenzív kutatások tárgya. Elengedhetetlen a testi betegségek lelki következményeivel való törődés is. Így a pszichológia nem térhet ki a testi betegségek pszichés komponenseinek tanulmányozása elől. Ezt a célt szolgálja ez az előadás sorozat. 

Kolozsvári Magyar Pszichológia Hallgatók Egyesülete / Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el